Mika Kivimaa

Suomalainen media ei ymmärrä rooliaan.

Median sanotaan olevan neljäs valtiovalta. Yhä lisääntyvässä informaatiotulvassa ja mainostulvassa näin todella onkin. Medialla on valta yrittää siepata huomiomme ja, kun se tapahtuu, esittää vaikuttavasti omaa näkemystään elämästä, totuudesta ja oikeasta ja väärästä.

Koska informaatioähky on yksi totalitarismin muoto, uutisoidessaan poliittisia asioita, joukkoviestinten pitäisi ymmärtää roolinsa neljäntenä valtiomahtina. Muuten demokratia ei kukoista siinä mitassa kuin se parhaimmillaan voisi kukoistaa.

Poliittisia uutisia ovat suurin osa sanomalehtien ja TV-uutisten uutisista, talousuutiset mukaanlaskettuna. Poliittisia asioita uutisoidessaan Suomen joukkoviestimet syyllistyvät lähes järkijään vain välittämään uutisen sellaisenaan kuin sen saavat STT:ltä tai jonkun henkilön, kuten pääministerin, haastattelulausunnosta. Tällöin ne eivät ymmärrä rooliaan neljäntenä valtiomahtina.

Demokratiana edistäjänä toimiessaan joukkoviestinten pitäisi aina esittää samalla kertaa muunlaisia näkökulmia esille olevaan asiaan kuin, minkä puolueen, työmarkkinajärjestön tai ym. johtaja lausuu. Joskus nimittäin on niin, että monet ovat samaa mieltä, mutta kaikki heistä lopulta väärässä. Tämän vuoksi median pitäisi toimia kyseenalaistajan roolissa.

Suomalainen media sen sijaan ottaa pääkirjoituksissaan ja tv-spoteissaan innokkaasti kantaa asian puolesta ja joskus vastaankin. Silloin media toimii samoin muutkin poliittiset tahot: Se pyrkii mielipiteenmuokkaukseen. Roolinsa ymmärtävä toimijana joukkoviestinten pitäisi tarjota virikkeitä ihmisille mielipiteen muodostusta varten, eikä harjoittaa mielipiteiden ohjailua kuten monien poliittisten järjestöjen tehtävänä on.

Käsittääkseni ranskalaiset joukkoviestimet ymmärtävät vastuullisen roolinsa maailman mitassa poikkeuksellisen hyvin. Ranskalaisen ajattelun tiivisti hyvin erään ranskalaisen tv-kanavan johtaja A. de Bouzilhac tyrmätessään BBC:n ja CNN:n objektiivisuuden: ”Ei kenelläkään voi olla objektiivista näkemystä maailmasta. Ranskalainen visio on yrittää esittää kaikki erilaiset näkökulmat yhdestä asiasta.”

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.